Sayfayı Yenileyerek ya da Başlığa Tıklayarak Arşivde Dolaşabilirsiniz

Adem/Secde/İhlas/Şeytan/İhlas (Devam)

Şeytan eğer Samimiyet'e (İhlas) sarılsaydı "içindekilere rağmen" sorabilirdi :
"Neden böyle yapıyorsun, neden böyle oluyor Rabbim" diyerek. Ve Rabbi ona o hale düşmesine gerek olmadan güzelce açıklar, bildirirdi.

"Samimiyet" bu kadar önemlidir..

Hiç ses söz etmeden İnsanın ve Meleklerin Emr'e itaat etmeleri O'nu tanımış olmalarından kaynaklanır.


Buyurdu: "Ey İblis (ikileme düşen)! İki Elim (ilim ve kudret) ile yarattığıma secde etmene ne mâni oldu? Büyüklük mü tasladın, yoksa üstünlerden mi oldun?” dedi.

(İblis) dedi ki: "Ben daha hayırlıyım ondan; beni ateşten halk ettin, onu tıynd...en (hücresel bedenli - maddeden) halk ettin" dedi.

(Allâh) buyurdu: "Çık oradan; çünkü sen racîmsin (hakikatinden uzak düşmüşsün)!"

Şu, Allâh'ı unuttukları için, Allâh'ın da onlara nefslerini (-n hakikatini) unutturduğu kimseler gibi olmayın. İşte onlar inancı bozukların ta kendileridir!

[Haşr/19]

“Onu şekillendirip içine >ruhumdan üflediğim zaman< onun için secde edin (saygı ile eğilin).”

[Sad/72]

‎"..Şüphe yok ki üstünlük, yücelik Allah'ındır. O'dur duyan, bilen." Yunus,65

"..şüphesiz Allah'tan yana olanlar üstün gelirler." Maide,56

"Ona şöyle denir! "Tat bakalım azabı! hani sen kendine göre çok güçlü ve çok üstündün." Duhan,49

“Böbürlendin mi?” büyüklenme ve üstünlük taslama duygusu mu sana arız oldu? “Yoksa” ondan üstün olanlardan mısın? Bu perdelenmiş şu cevabı veriyor: Ben asıl itibariyle ondan üstünüm, daha hayırlıyım. Bu cevabı vermesinin nedeni de, Adem’in beşeriyetine muttali olmasına karşın soyut hakikâtine muttali olmamasıdır. Hiç kuşkusuz, melun İblis’in yaratıldığı ateş kökenli hayvani ruh, yoğun bedensel maddeden daha hayırlıdır. Ama İlahi cem ve ruhani lütuftan perdelenmiş olması İblis melununu büyüklük taslamaya yöneltmiş, neticede kıyas yaparak insanlara secde etme hususunda Allah’a isyan etmiştir.

Muhyiddin İbn Arabi (r.a.)/ Tevilat

Secdenin İnsana, yani Nefs olarak olarak Adem a.s.'a olmadığı zaten açıktır. Adem a.s.'ın henüz bir BEN'LİĞİNİN oluşmadığını da unutmamak gerekir. Dolayısıyla sorumluluktan haberi de yoktur. Henüz bir Emir veya Yasak almamıştır. La İlahe İllallah kelimesi Hayvan İnsan Melek ne kadar canlı varsa hepsi ve en önemlisi en büyük Tanrı olan Nefs içindir..

Allah nezdinde İsa'nın durumu, Âdem'in durumu gibidir. Allah onu topraktan yarattı. Sonra ona ol dedi ve oluverdi. (Al-i İmran 59)

Bu ayette de açıkça görürüz ki o secde bir Tapınma Kulluk secdesi değildir.

Zaten tek bir Secde ile değil, iman ettikten sonra yalnız Allah'a KULLUK etmek Teslim olmak iledir İman.

Bu derlemeyi bu açıklamalarla daraltmış olduk fakat bunları ayrıyetten açıklamak lüzumlu oldu.

Kuran mealleri okurken aklımıza takılanları farklı mealler okuyarak veya efendimizin s.a.v. hadislerine, büyüklerimizden aktarılanlara bakarak giderebiliriz.

Yok Tasavvufi eserlerden okunularak yanlış yapılan yorumların halk arasında bu yanlış yorumlanmalardan oluşan büyük konuşmalar kültürden beslenirsek İnsan'a değil Hz İsa'ya bile bir ömür Kulluk etmek mümkündür.

Örneğin bu yanlış bilgilerden biri Şeytanın Melek olduğu Zannıdır.

Oysa ki İblis açıkça ayette haber verilmiştir ki Cinlerdendir. Yani sorumlu olanlardandı.

Cinlerden İblis'in orada oluşu Cinlerin Reisi olmasından dolayı haberdar edilmesi içindir. Çünkü bizden önce onlar yaratılmış hüküm sürmekteydiler.

Kulluk olmayan bu saygı secdesinii ben kendi dilimle batıni olarak izah etsem şöyle derdim

Allah, Halk'ın, Alim'e secde etmesini emreder.

"...Allah katında en şerefliniz Ondan en çok korkanınızdır”

(Hucurat suresi, 13)

Üstünlük ancak takvâ iledir.

s.a.v.

Mana yolunda ki seferinize devam ediniz, zira ferdiyet makamına varanlar, müsabakayı kazandılar.

s.a.v.

Başkasının kulu olma, Allah seni hür olarak yaratmıştır.

Hazreti Ali (r.a)

Allahım dünyada ve ahirette işlerimizi sorumluluğuna al ve sen yürüt. Bizi ne kendimize, ne de insanlardan herhangi birine bırakma.

Abdulkadir Geylani (k.s.)


1. ve lekad : ve andolsun
2. saddaka : doğruladı, yerine getirdi
3. aleyhim : onların üzerinde
4. iblîsu : iblis
5. zanne-hu : onun zannı, hedefi
...6. fe : o zaman, böylece
7. ittebeû-hu : ona tâbî oldular
8. illâ : ancak, den başka
9. ferîkan : bir fırka, topluluk, zümre
10. min el mû'minîne : mü'min olandan


Marifetullahdan açıklananlarda amaç, Şeytanın ve Nefs'in Kulluğu ve İhlas'ı hangi hamlelerde bozabildiğine göredir .. O'na göre de büyüklerimiz, küçüklerine, İmtihanda kolaylık olması için, Allah hakkındaki bilgilerinden mertebelere göre ilaçlar sunarlar.. Hepsi de Hakk'tır..

Örneğin bu konularda çıkacak bir problem için Marifetullahdan en yüksek mertebede hem de Hüküm olan bir Ayeti göstermek yerinde olur

"...ve hiçbir zaman yoldan saptıranları yardımcı edinmiş değilim."

[Kehf/51]


Azazil (İblis) olmasaydı şanına mağrur ve müstekbir.
Der divan-ı Mevla’dan acep matrud olur muydu

İbn Atâullah El-iskenderî (k.s.)